Ordu
DOLAR9.6153
EURO11.2377
ALTIN554.27

EN KALİTELİ SEYİRCİ ORDU’DA

  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
EN KALİTELİ SEYİRCİ ORDU’DA
Abone ol
27 Mart Dünya Tiyatrolar Günü sebebiyle Ordu’nun sevilen ve bilinen yüzü emekli tiyatrocu, Ordu Büyükşehir Belediyesi Karadeniz Tiyatrosunda 9 sene sanat yönetmenliği yapmış ve şuanda Taşbaşı Mahallesi Kültür Spor Derneğinde eğitmenlik yapan Ali Kemal Tandoğan, Ordu Olay’ın sorularını yanıtladı.

Ropörtaj: Canver Çelebi

Soru: Sizce tiyatro nedir?
 

Tiyatro demek, bütün sanat dallarının birleşimi demektir. Eskiden yalnızca dekor, oyunculuk, hafif bir müzik varmış ama şimdi öyle mi resim, dans, her şey bütün sanat dalları tiyatronun içine girdi. Şimdi o zaman tiyatroda en önemli şey nedir, göstermek. Bizim görevimiz eğitmeden daha ziyade göstermek. Neyi göstermek? İnsanla ilgili, toplumla ilgili iyi, kötü, dehşet, üzücü, sevinç bütün duyguları, o toplumun ne olduğunu, ne olmadığını göstermektir.

 

OYUNCU UTANMAZ SEYİRCİ UTANMALI

 

Soru: Peki tiyatronun toplumdaki yeri nedir?
 

Yani toplum bakacak evet böyleyiz biz aslında burada gerideyiz biz, bunu düzeltmemiz lazım diyecek. Biz bütün insanları oynuyoruz. Yani insan oynamakta seçici değiliz. Yeri geliyor bir fahişeyi oynuyoruz icabında. Onun da bir hayatı var. Düşmüş. Niye düşmüş? herkes severek mi fahişe oluyor? Bu memlekette niye fahişeler meydanda veya niye fahişelikten kurtulamıyor? Bazıları kurtuluyor bazıları kurtulamıyor. Bunu da göstermeliyiz. Çöp toplayanı da göstermeliyiz zengini de göstermeliyiz.

Soru: Yani ne varsa onu… 

Elbette. Dünyaya ve olduğu yere güzellik katan insanları düşünen zenginlerimiz de var ama sadece kendini düşünen zenginler de var. Bizim görevimiz bunun arasındaki farkı göstermek. Oyuncu utanmaz seyirci utanmalı. Bu sanatın böyle bir özelliği var gösterme gibi. Bu sanattan faydalanan toplumlar ilerliyor. Görmek istemeyen toplumlar da geriliyor. Bu kadar basit. ‘Türkiye bunun neresinde’ diye soracak olursanız artık insanlar düşünsün kendi bulsun.

 

TÜRKİYE SANAT KONUSUNDA HALA EMEKLİYOR

 

Soru: Tiyatronun Türkiye ve Ordu’daki yeri nedir?
 

Eğer biz gösterilen şeyden memnun değilsek öyleyizdir. Hani ne derler birileri gocunuyorsa doğru yoldasın. Hemen kendini görmüştür, olur mu böyle şey? Adam böyle yapar mı? Muhakkak yapıyordur. Sanatında böyle bir sevilmeyen özelliği var. Hep güzelliği göstermez bazen de kötüyü gösterir. Türkiye’de sanat daha tam yerine oturmamış bir yerde. Eğer tam yerine oturmuş olsaydı sanatçılarla fazla uğraşılmazdı. Onun için Türkiye sanat konusunda hala emekliyor. Ona çok üzülüyorum.

 

 

Soru: Ordu’ya gelirsek…

OBBKT 1964’de kuruldu ama ondan öncede tiyatro yapılıyordu. Halk evleri, gençlik tiyatroları, spor kulüpleri tiyatro yapıyordu. Bu kadar tiyatrosu olan bir yerin tiyatro seyircisi de var tabi. İstatistiklere de bakarsak Ordu’da seyirci diğer birçok illerdeki seyircileri geride bırakıyor izleyici kapasitesi olarak. Yeter ki o seyirciyi çekecek oyunlar oynayalım. Bizim seyircimiz o kadar kaliteli ki beğenmediği oyuna gitmiyor, ceza veriyor. Yani ceza veren de bir seyircimiz var.  Ordu seyircisi birçok büyük ile de seyirciye de fark atar.
 

 

ARTIK AMATÖR LİGDE OYNAYAMAYIZ


Soru: Yerel yönetimlerin tiyatroya yeterli desteği var mı?
 

Belediyenin desteği olmasa OBBKT olmazdı. Belediye başkanlarının bakış açısı çok önemli. Sanatı önemsiyorsa o yönde ilerliyor ama sanata değil de başka şeylere önem veriyorsa sanat ikinci planda kalıyor. OBBKT olmasaydı sanat da var olmazdı. Tabi ki şimdi bu adla geçmişte de 1964’den bu yana sanatta var ve de 60 yaşına doğru geliyor.  Bu ne demek? Türkiye Cumhuriyeti kurulduktan sonra ki en eski 3. belediye tiyatrosuyuz.  Belediyenin desteği var mı var, tabi eksiği de var. Eksik düzeltilemez mi düzeltilebilir. Yani önemli olan o eksikleri görüp nerde ne yapabiliriz eksiklerimiz neler görevliler tespit edip eksiği tamamlayacak.

 

Soru: Bu dönemi nasıl tanımlarsınız?

OBBKT 60 yaşına merdiven dayıyor. Bizim amatörlük devremiz yıllar önce bitti. Aslında bizim ve idaricilerimizin hedefi büyük olmalı. Bizim artık İstanbul Şehir Tiyatrosu, Bakırköy Şehir Tiyatrosu, Kocaeli Şehir Tiyatrosu gibi ödenekli tiyatroların mücadelesini vermemiz lazım, daha ileriye gidebilmek için. Kadroları öyle kurmak lazım genişletmek lazım.

Soru: Kolay mı bu işler? 

E tabi bu hemen hop diye olabilecek bir olgu değil. Bunun için para lazım bunun içinde irade lazım. İstemek lazım. Onun kadrosunu devletten alacağız. Devletten kadroyu alacağız ama parasını belediye ödeyecek. Keşke devletten kadroyu alıp parasını devlet ödese. Şimdi onun için bizim tiyatro profesyonel bir tiyatrodur. Kim ne derse desin benim için öyledir. Biz artık amatör ligde oynayamayız. Bu bizi kahır eder. Bizim yerimiz artık yukarılar. Onun için bu gün olmazsa yarın, yarın olmazsa öbür gün ödenekli tiyatrolar grubuna gireceğimize inanıyorum.

 

ÇABUCAK MEŞHUR OLAYIM DÜŞÜNCESİ BİZİ MAHVETTİ

 

Soru: Yeni tiyatrocular yetiştirebiliyor musunuz?
 

Hemen meşhur olayım düşüncesi bizi mahvetti. Çocuklar ilk önce öğreneyim kendimi geliştireyim değil de bir devlet tiyatrosunu basamak olarak kullanıp özellikle İstanbul’a gidip dizilerde oynamak istiyor. Sanatçı değil de ünlü olmak istiyor. Bırak sen yaptıklarınla ünlü ol. Biraz günümüzde maddiyatçı olmaya başladı bu işler. Bizim zamanımızda bu gönüldü. Şimdi gönlün yerini para alınca kendini çabuk geliştirdi zannediyorlar, daha baştan pişerek gelmesi gerekirken piştim zannediyorlar ve dizilerin o yanlış eğitimine doğru gidiyorlar. Halka bir şeyler göstereyim değil de halkı kandırayım, gideyim dizide oynayayım da para kazanayım diye düşünüyorlar. Güzelliği öldüren tek şey maddiyat. Araya maddiyat girince işi öğrenme bitiyor.

Soru: Pandeminin (salgın) tiyatroya etkileri nelerdir?
 

Pandemi (salgın) sadece sanatı değil yaşamı da bitirdi. Normalleşmeyi bekliyoruz. Bir ara oynanmaya çalışıldı ama vaka sayıları yükseldi. Yükselince de burada olmaz diyemezsin. Tabi ki önlemi alacaksın. Ama bunun da bir sonu gelecek, normalleşme gelecek. Sadece gösteri yapamıyoruz onun dışında çalışmalara devam. 2-3 kişilik gruplarla mesafeyi koruyarak çalışmalara devam ediyoruz. Sanatta durmak yok. Onu yapamıyorsan başka bir şey yaparsın. Geleceğe hazırlık yaparsın.

KUZEY YILDIZI GÖREVİNİ YAPTI ARTIK BİTMELİ

Soru: Kuzey Yıldızı dizisini başarılı buluyor musunuz?

Kuzey Yıldızı dizisinin Ordu’ya faydası var tabi ki. Kültür müdürlüğümüz var, valimiz var kaymakamımız var belediyemiz var bir sürü turizmle ilgili şeyler yapılıyor hiç biri bu dizi kadar etkili olmamıştır. Tanıtım konusunda çok yararı olmuştur. Çok değerli sanatçılar var. Oyun gözüyle bakıldığında seyrettiriyor yani kendini. Ama artık bitmiyor gibi geliyor oyun. Konu uzadı gibi. Bir dönemece girdi gibi gözüküyor. Biz artık sadece Ordu’yu seyretmek için mi seyredeceğiz. Bence Kuzey Yıldızı dizisi görevini yaptı. Başka projeler olması lazım artık. Başka bir konular olması lazım kendini seyrettirecek.

ÇOCUK OYUNUNA DÖNMEYE BAŞLADI

 

Soru: Ordu için artıları eksileri nelerdir?
 

Dil sorununu çok önemsediler Ordulular. Bütün oyuncular aynı ağzı yapamadı normal bu. Kimi Trabzon ağzına kaydı gibi başka yere. Keşke biraz daha bizden olabilseydi, başarılsaydı diyelim güzel olurdu ancak bu kadar olurdu. Biraz komediye vuruldu, çocuk oyununa dönmeye başladı. Kısır döngüye girdi. Oyunculara hiç bir şey diyemem hepsi çok güzel oynuyor ama o oyunculuk yetmiyor artık. Senaryo aşağı çekildi biraz. Kuzey Yıldızı dizisi görevini layığıyla yapmıştır. Ordu için görevini yapmıştır ama artık son vermeleri lazım. Başka projelere başlamalılar. Çünkü sanatsal değeri pek kalmadı.


  • 0
    SEVDİM
  • 0
    ALKIŞ
  • 0
    KOMİK
  • 0
    İNANILMAZ
  • 0
    ÜZGÜN
  • 0
    KIZGIN
TERME’DE 700 KİLO FINDIK ÇALINDIÖnceki Haber

TERME’DE 700 KİLO FINDIK ÇALINDI

AYLİNSANART TÜRKİYE KÜLTÜR ve YAŞAM DERGİSİ ONLİNE YAYIN HAYATINA DÜNYA TİYATRO GÜNÜNDE BAŞLADI Sonraki Haber

AYLİNSANART TÜRKİYE KÜLTÜR ve YAŞAM DERG...

Yorum Yazın

Başka haber bulunmuyor!

Ana Sayfa
Web TV
Foto Galeri
Yazarlar